Web
Analytics Made Easy - StatCounter
July 13, 2022

Velove Armadillo el-lastcykel -varför ser den ut som den gör?

El-lastcykeln Velove Armadillo ser verkligen inte ut som en vanlig cykel. Den ser också rätt annorlunda ut jämfört med de flesta andra tunga el-lastcyklar som finns på marknaden. Varför då?

Vi ville att den skulle fungera på cykelbanan utan att bli ett problem för andra cyklister. Samtidigt ville villa ha hög lastkapacitet, god ergonomi och att den skulle vara mycket enkel, säker och kul att cykla på. Kunde vi uppfylla alla dessa kriterier i en och samma cykel?

Ur vägen för cyklister -håller oss under 90 cm bredd

Velove Armadillo el-lastcykel är 86 cm bred

Cykling är en verklig dellösning på klimatkrisen och cykling för mobilitet är viktigare än cykling för logistik ur det perspektivet. Bilar är ett större problem än skåpbilar, både för koldioxidutsläpp och för livskvaliteten i stan. Så vi ville säkerställa att vi inte gör det sämre för vanliga cyklister när vi introducerar lastcyklar på cykelbanorna.

En vanlig cykel är ungefär 60-70 cm bred vid styret. Eftersom man balanserar på cykeln så tillkommer lite vingelmarginal, så en cykel behöver minst 90 cm bredd på cykelbanan för att kunna framföras säkert och bekvämt. Cykelbanor varierar kraftigt i kvalitet, men de flesta cykelbanor är designade efter de här förutsättningarna och eftersom utrymmet i stan är begränsad så har inte cykelbanorna i Sverige gjorts bredare än att precis en vanlig cykel får plats.

I världens lastcykelhuvudstad, Köpenhamn, så finns det tusentals trehjuliga klassiska lastcyklar från Christiania, Nihola, Sorte Jernhest, Butchers & Bicycles med flera. De har alla en sak gemensamt -de är inte bredare än 90 cm. Om de skulle vara bredare så skulle då bli ett problem för alla de andra cyklisterna i Köpenhamn.

Innan Armadillon utvecklades så cyklade vi i många år på en Nihola lastcykel och testade också stora cykelsläp. Vi fann att 90 cm är den magiska gränsen för när en cykel kan framföras utan problem på svenska cykelbanor. Om man går över den bredden så får man vara försiktig så man inte utsätter andra cyklister för fara. Man måste minska farten och åka ut mot kanten om man möter en annan cyklist på en dubbelriktad cykelbana.

Velove Armadillo prototyp 1 längst fram

Från vänster till höger: Velove Armadillo prototyp 3, Velove Armadillo prototyp 2, Ecoride elcykel med egenutvecklat släp och en  Nihola med Bikes at Work-släp

Så vi ville hålla oss på eller under de här 90 centimetrarna men fortfarande ha mycket lastkapacitet. Efter flera prototyper och förserie cyklar och en hel massa testande i verkliga situationer så fick vi till slut till det -Velove Armadillo el-lastcykel är endas 86 cm bred -mindre än familjelastcyklarna i Köpenhamn! Den är också tillräckligt låg så att åtminstone vuxna cyklister kan se över den och behålla sin trafiköverblick.

Att cykeln är small har också tillgänglighetsfördelar -Armadillon kan klämma sig igenom motorfordonshinder och fastnar inte vid omledningar av cykelbanor.

Hur konstruerar man en smal cykel med hög lastkapacitet, tillräcklig stabilitet och god ergonomi? 

Så hur går det till? En smal cykel med hög lastkapacitet, fantastisk fjädring och en lastyta som är tillräckligt hög för att inte orsaka ryggproblem när man hanterar tunga paket? Hur kan allt detta uppnås och fortfarande ha tillräcklig stabilitet för att kunna ta kurvor i hög hastighet? 

För det första så har vi fyra hjul. Fyra hjul är betydligt stabilare än tre hjul, speciellt i dynamiska situationer som att bromsa och svänga samtidigt.

För det andra så placerar vi last OVANFÖR de 50 cm höga hjulen, inte mellan. Då får vi hög lastkapacitet trots att cykeln är smal. Maximal lastyta, minimal cykelbredd, precis osm en lastbil är konstruerad. Det här är också ett sätt att uppnå god ergonomi när man hanterar paket, eftersom man inte behöver kröka rygg kraftigt varje gång man letar efter och lyfter ett paket.

För det tredje så sitter ridern i ett bekvämt säte, på samma höjd som i en personbil. Utöver att det är ett bekvämt och avslappnat sätt att cykla, så sänker det här tyngdpunkten och ökar därmed stabiliteten kraftigt, vilket tillåter oss att både göra cykeln small och ha en bra fjädring.

Avancerad fjädring för komfort och ökad tillgänglighet

Fjädring med dubbla a-armar

Fjädringen med dubbla a-armar (samma princip som i många rally- och racingbilar), med individuell hjulupphängning på samtliga hjul, ger inte bara en komfort för både rider och last. Det möjliggör också att cykla på ett sätt som man kanske inte hade gjort annars med en tung lastcykel, t.ex. full fart över spårvagnsspår och cykla nerför ganska höga trottoarkanter.

Ingen kupé för att behålla fördelarna med cykling

Abhishek är ute och levererar en snöig kväll i Stockholm

Vi får ibland frågor om väderskydd för ridern. Första gången det här kom på tal så blev vi förvånade. Vi, och våra första kunder, kom från en cykelkultur, vi cyklade året runt i alla väder, med rätt kläder och dubbdäck. Vi kom inte från en skåpbils- och bilkultur. Visst, det är inte underbart att cykla när det är kallt, regnar och blåser, men det ÄR helt underbart vid andra väderlekar, som det oftast är! 

Alla som någon gång cyklat vet vilken underbar känsla det är att vara ute i friska luften och få många sinnen stimulerade. Känna solen och luften, lukter, höra fåglar, njuta av tystnaden av en välunderhållen cykel och ha möjlighet att interagera med andra människor. Inget av detta får man när man sitter i en hytt.

Vi har faktiskt provat ett par olika konstruktioner för väderskyd, men insåg snart att nackdelarna var större än fördelarna. Då på den tiden när vi sålde cyklar så valde riders att inte ha väderskydd även om det fanns tillgängligt, de ville hellre cykla utan. När du är rider så spenderar du en stor del av tiden utanför cykeln, till fots med paket, så man måste ändå ha bra regnkläder för att ha god komfort regniga dagar.

Det som händer när man lägger till en vindruta, även om man försöker hålla sidorna öppna, är att sinnena och möjligheterna att interagera med andra människor minskar kraftigt. Vi vet att det är mycket svårare att få ögonkontakt med någon i en bil än om de är på en cykel eller går. Det blir samma sak om man sätter en vindruta på cykeln. Ögonkontakt öka säkerhet och interaktion i trafiken -och det är trevligt och vänligt!

Även om det verkar som att man skulle höra bra om en hytt har öppna sidor så blir det inte så i praktiken. Även om cykeln har en tyst drivlina så blir det ändå tillräckligt med ljud för att man ska höra omvärlden dåligt.

Det finns också säkerhetsmässiga aspekter. I dagsljus så är inte en vindruta ett problem, man ser bra genom den. Men om det är mörkt och regnar blir det en helt annan sak. Vi insåg tidigt att vindrutetorkare är absolut nödvändigt om man ska ha en vindruta om det ska vara möjligt att cykla i regn och mörker, annars blir man förblindad av bilars strålkastare. Men även med vindrutetorkare så blir sikten sämre än om man åker utan vindruta.

Avtagbar lastcontainer

För en del tillämpningar och kunder så kan en containeriserad logistikprocess ha fördelar. Varorna lastas i containern hos kunden och körs in till hubben för snabb omlastning. Eftersom containern är väderskyddad så kan den transporteras öppen, t.ex. på pråmar om man kan använda vattenvägar.

En avtagbar container gör också underhåll, reparationer och parkering betydligt lättare. Och man kan rejsa och göra donuts när andan faller på! 

Formula Armadillo racing vid Röda Sten, Göteborg

Kofångare som också är lyfthandtag

Kofångaren minskar den negativa konsekvenserna om vi skulle köra på någon eller något och är ett bra ställe att ha lyse och blinkers. Det är också ett bekvämt handtag för att hantera cykel i trånga utrymmen.

Inget är så bra att det inte kan förbättras

Det här var berättelsen om varför Armadillon ser ut som den gör. Vi är väldigt stolta över den men har också en passion för ständiga förbättringar, så om du har några bra idéer, hör av dig!

Velove stories

READ ALL ›

Contact us

Send us your enquiries about Last Mile Delivery Solutions.

Send us an email. We would love to hear from you.

By clicking Submit, you approve that Velove will store and process your personal information. You also accept that Velove will send you emails and call you regarding your enquiry. For additional information check out our Privacy Policy.
Thank you!
Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Contact us

Send us your enquiries about Last Mile Delivery Solutions.

Send us an email. We would love to hear from you.

Genom att klicka på skicka så godkänner du att Velove kommer att lagra och använda din personliga information. Du accepterar också att Velove kommer att mejla och ringa dig angående din förfrågan. För mer info, kolla vår Privacy Policy.
Thank you!
Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.